Mina råd om kamerahuset
Sidan uppdaterades: 2024-11-08
Bilden på mig är från början av 2000-talet, då hade nästan alla fågelfotografer Canon. Anledningen var att Canon hade de bästa kamerahusen och de bästa teleobjektiven.
Nu tjugo år senare är inte Canon det självklara valet. Konkurrensen har hårdnat. Vilket kameramärke som är bäst för dig nu beror på en rad olika faktorer. Men har du flera kamerahus och många objektiv av ett visst märke behöver du nog inte fundera över det. För det kostar alltför mycket att byta till ett annat märke.
Vad är viktigt?
Det är jätteviktigt att kamerahuset har en bra sensor, en bra autofokus, en tydlig sökare och att det går att ta många bilder i sekunden under en längre tid. Men det räcker inte med det. För det är också viktigt att kamerahuset tål stötar, är vädertätat och har ett bra grepp. Inte nog med det, för kameratillverkarna hittar hela tiden på nyheter som ska göra det lättare för oss att ta bra bilder. En sådan nyhet är förseriefotografering (pro-capture). Det är det bästa som hänt oss fågelfotografer sedan de spegellösa kamerorna kom
Sensorn
Många fågelfotografer föredrar APS-C sensorn eller den ännu mindre Micro 4/3 sensorn framför fullformatssensorn. Anledningen är att de tror att den mindre sensorn förlänger brännvidden. Nikon APS-C med 1,5 gånger, Canon APS-C med 1,6 gånger och Olympus Micro 4/3 med 2 gånger. Detta har sagts så många gånger att det blivit en sanning. Till och med etablerade fotojournalister säger det, men ingenting kan vara mer fel. Den mindre sensorn förlänger inte brännvidden, den är bara mindre än fullformatssensorn och det finns inga fördelar med det, förutom att den kostar mindre.
En sensor är som en solfångare, ju större yta den har desto mer ljus fångar den och desto bättre blir bildkvalitén. Antalet pixlar har också betydelse, men är långt ifrån lika viktigt som storleken på sensorn.
Fördelen med många pixlar är att du kan fotografera fåglar på längre avstånd med bibehållen bildkvalité. Men självklart har medaljen en baksida. Många pixlar ger lättare rörelse - och skakningsoskärpa. Räkna med att du behöver ett stegs kortare exponeringstid med fördubblat antal pixlar.
När jag säger till andra fågelfotografer att fullformatssensorer är mycket bättre än APS-C och Micro 4/3 är det många som protesterar. De säger att de ändå inte kan tillgodogöra sig den större sensorns bättre bildkvalité, för de kommer inte så nära fåglarna. De måste ändå beskära bilden och då kan de lika gärna ha en mindre sensor från början. Jag förstår dem, men det som de inte har förstått är att det finns andra fördelar med en större sensor.
Fördelarna med den större sensorn är:
- Att du i själva fotograferingsögonblicket inte behöver tänka så mycket på kompositionen. Du kan placera fågeln i mitten av bildytan och bara koncentrera dig på fågelns hållning och att få den skarp. Var i bildytan du vill ha fågeln för att kompositionen ska bli bra kan du bestämma efteråt, när du sitter hemma vid datorn. Att göra det i fotograferingsögonblicket är mycket svårare. Det är svårt nog ändå att fotografera fåglar.
- Nästan alla objektiv är skarpast i mitten av bildytan. Det är därför fågeln ska vara i mitten när du tar bilden.
- Det är lättare att få in en flygande fågel i sökaren om du har en fullformatskamera.
- Har du en fullformatskamera med många pixlar är det lite som om du har ett zoomobjektiv på kameran. Använder du hela bildytan blir bildkvalitén jättebra. Delförstorar du bilden kraftigt blir ofta bildkvalitén tillräckligt bra.
Autofokusen
Att autofokusen fungerar som den ska är extremt viktigt vid actionfotografering. I dag har många kameror massor av autofokuspunkter som kameran själv kan välja emellan. Du kan också välja vilka fokuspunkter som ska vara aktiva och hur de ska vara grupperade. Valmöjligheterna är nästan oändliga. Det senaste är ögonautofokus. Men det viktigaste är inte hur många autofokuspunkter eller autofokusprogram din kamera har. Det viktigaste är att autofokusen fungerar som den ska. Det hjälper inte om din kamera har ögonautofocus om den inte ställer in skärpan på fågelns öga.
Spegellösa kameror har ingen spegel som är i vägen när avståndet ska mätas. Det gör att det finns goda förutsättningar för att autofokusen ska bli både snabb och tillförlitlig. För oss fågelfotografer är den nya intelligenta autofokusen som finns i toppmodellerna från Canon, Nikon, Sony, Fuji och Olympus det bästa som hänt sedan digitalkameran kom.
Att jag tidigare utelämnat Nikon trots att de har kommit med en ny spegellös toppmodell beror på att jag testat flera Nikon Z9 och jämfört med min Canon R5. Vid den jämförelsen har Canon R5 framstått som mycket bättre. I början av juli 2022 kom Nikon med en ny firmware till Z9 (2.1). Vid jämförelse efter den uppdateringen upplevde jag att autofokusen hos Nikon Z9 var lika bra som hos Canon R5. Det vill säga mycket bra för fågelfotografering. Nikon har sedan dess ytterligare förbättrat sin autofokus för fåglar. Sony A1 hade redan när den kom 2020 en mycket bra autofokus för fågelfotografering, den bästa enligt många.
Hösten 2024 kom Canon R1 och R5 MKII. Bäst autofokus har Canon R1 och näst bäst har Canon R5 MKII. Men hur länge Canon har den bästa autofokusen återstår att se, för snart kommer efterföljaren till Sony A1. Men tro inte att spegellösa kameror är bättre på allt. När skärpan är mycket ur fokus har spegellösa kameror svårare att hitta fågeln än kameror med spegel. Då får man manuellt ställa in skärpan så att fågeln blir tydlig. Fininställningen av skärpan klarar den spegellösa kameran mycket bra.
Sökaren
Att sökaren är stor och tydligt är viktigt, särskilt viktigt är det vid actionfotografering. Kameror med spegel har den stora fördelen att du ser den verkliga bilden för den är analog.
Spegellösa kameror visar bilden som är på sensorn, det är en elektronisk bild. I många spegellösa kameror upplevs den som liten, grynig, oskarp och med onaturliga färger. Detta är något som kamerafabrikanterna jobbat hårt med för att förbättra.
Sökarbilden i de bästa spegellösa kamerorna är nu så bra att den upplevs som stor och tydlig. Färgerna har också blivit bra. Problemet med eftersläpning när man följer en flygande fågel har minskat och är nu nästan borta. Största och tydligaste sökaren av alla spegellösa kameror har Canon R1.
Sökaren i spegellösa kameror drar ström när den är aktiverad. För att inte batteriet ska ta slut med en gång sitter det en sensor under sökarokularet som sätter på och stänger av sökaren när jag tittar i den. Men det går inte fort nog på min Canon R5, för det blir svart ett litet ögonblick när jag satt ögat till sökarokularet. Detta är en stor nackdel som gör att jag missar många bilder.
Det finns också fördelar med den elektroniska sökaren. En av dem är att du ser om bilden blir rättexponerad, utan att behöva titta på något histogram. Är bilden för mörk i sökaren blir den underexponerad och är den för ljus blir den överexponerad, så enkelt är det. En annan fördel är att du kan granska den tagna bilden i sökaren. Detta är speciellt bra när det är ljust ute och det är svårt att se på displayen.
Hur många bilder i sekunden?
Om du vill ta actionbilder är det viktigt att din kamera kan ta många bilder i sekunden. Och då är det inte fråga om JPG bilder, utan bilder i RAW format. En Canon 7D MKII kunde ta max 10 bilder i sekunden, det var bra, men ändå dåligt för den kunde bara hålla på med det i 3,1 sekunder, sedan började den gå långsamt.
Min Canon R5 kunde ta 12 bilder i sekunden och hålla på med det tills minneskortet var fullt. Det var riktigt bra. Det gällde dock bara om jag hade mitt snabbaste minneskort i kameran, SanDisk CFexpress Extreme Pro 512GB som har en skrivhastighet på 1400 MB/s. Använde jag ett långsammare SanDisk CFexpress Extreme Pro 128GB kort med skrivhastighet på 1200MB/s stannade min R5:a efter 12 sekunder för att kameran behövde tömma bufferten. Min nya R5 MKII kan ta 15 bilder i sekunden och hålla på med det tills minneskortet är fullt. Har jag den inställd på 30 bilder i sekunden stannar den efter 3 sekunder.
Förseriefotografering (pro-capture)
Med inställningen förseriefotografering börjar kameran ta bilder så fort jag trycker ned avtryckaren till hälften. Men den raderar de tagna bilderna nästan lika fort, om jag inte fullföljer och trycker ner avtryckaren helt. Tack vare förseriefotografering och 30 bilder i sekunden fick jag 11 skarpa bilder på pilgrimsfalken. Hade jag inte haft kameran inställd på förseriefotografering tror jag inte att jag hade fått någon bild på pilgrimsfalken för det hela gick så fort.
Hur vädertålig är din kamera?
Förr var kamerorna mekaniska och fungerade i ur och skur. Sedan kom de elektroniska kamerorna, till att börja med fungerade de inte alls när det var lite fukt i luften. Tillverkarna tog naturligtvis tag i problemet och kamerorna har blivit mycket bättre sedan dess. Nu är så gott som alla systemkameror vädertätade enligt reklamen. Men hur bra denna vädertätning är, det vet vi inte. Jag tror att det kan variera en hel del mellan olika märken och modeller.
Detta har Olympus tagit fasta på och låtit IP- klassa sina toppmodeller. Det är lätt att tro att Olympus har den bästa vädertätningen, bara för att deras toppmodeller är IP-klassade, men det vet vi inget om. Det vi vet är att de har en mycket bra vädertätning. Vi vet också av erfarenhet att Canon och Nikons toppmodeller har mycket bra vädertätning.
Hur stöttålig är din kamera?
Det är precis som med vädertätningen. Köper du någon av Canon eller Nikons toppmodeller, då får du ett kamerahus som tål väldigt mycket, det har erfarenheten visat.
Den mest känsliga punkten är bajonettfattningen. Trillar du när du har kameran framme och det stora teleobjektivet sitter på, då är risken stor att kamerahuset lossnar från teleobjektivet. Det inte bara lossnar, bajonettfattningen går med stor sannolikhet sönder. Därför har jag nästa jämt kameran i ryggsäcken. Det är bara när jag går kortare sträckor, och där det är lätt att gå som jag har kameran framme.
Kameran måste vara användarvänlig
För att ett kamerahus ska fungera bra måste knappar och reglage sitta långt ifrån varandra. Annars är det lätt hänt att du trycker på fel knapp när det väl gäller, speciellt om du har handskar på dig. Greppet måste också kännas bra för att du ska trivas med din kamera. Olympus och Sonys kamerahus är för små för mina stora arbetarhänder. Jag är bara inte kompatibel med små kameror.
Men greppet är inget stort problem. Både Olympus och Sony har batterigrepp som du kan köpa till, det gör greppet ok. Men att knappar och reglage sitter för nära varandra kan inget batterigrepp ändra på.
Det betyder inte att Olympus och Sonys kameror är dåliga. Jag har t.o.m. rekommenderat dem till en del. Framförallt har jag gjort det till kvinnor med små händer som vill ha en liten och lätt systemkamera för att fotografera fågel med. Det är lite som att köpa kläder, du får inte köpa för liten storlek.
Min bedömning november 2024
Bästa sensorn
- Sony A1
- Nikon Z8/Z9
- Canon R5 MKII
Bästa autofokusen
- Canon R1
- Canon R5 MKII
- Sony A1
Bästa sökaren
- Canon R1
- Canon R5 MKII
- Canon R5/R6 MKII
Bästa prestandan
- Sony A1
- Nikon Z8/Z9
- Canon R5 MKII
Bästa väder- och stöttålighet
- Canon R1
- Nikon Z8/Z9
- Canon R3
Bästa användarvänligheten
- Canon R1
- Canon R3
- Nikon Z8/Z9
Om du vill fördjupa dig
Ovanstående text om kamerahuset är en kortversion av kursen Utrustning för fågelfotografering som finns på Moderskeppet.